کلیسای بوشس

کلیسای بوشس


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با کلیسای بوشس (Bosjes) در آفریقای جنوبی  آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

کلیسای بوشس

کلیسای بوشس

تیم معماری: استودیو معماری استین

مساحت: 430 متر مربع

سال: 2016

عکاس: آدام لچ

مشاور برنامه ریزی: ران بورنینگز

مدیریت پروژه: TV3 Architects

پیمانکار: شرکت Longworth & Faul

سازه: شرکت Henry Fagan & Partners

تاسیسات: شرکت Solution Station

طراحی منظر: شرکت CNdV Landscape Architects

موقعیت: آفریقای جنوبی

معرفی اجمالی

این کلیسای کوچک که در یک تاکستان در آفریقای جنوبی واقع شده بوسیله کوتزیه استین (معمار متولد آفریقای جنوبی) از استودیو معماری استین در لندن طراحی شده است. فرم مجسمه وار و آرامش بخش این بنا بر گرفته از رشته کوه‌های موجود در اطراف آن بوده و در عین حال نشانی از ادای احترام به شیروانی‌های تاریخی سبک کیپ داچ می‌باشد.(یک سبک معماری سنتی و همچنین گویشی در آفریقای جنوبی است) که مناظر روستایی منطقه کیپ غربی را رقم زده است.

کلیسای بوشس

کلیسای بوشس

فرم سقف و نما

سقف بتنی باریک و موجدار این کلیسا در چندین نقطه با انحناهای بسیار چشم نواز و ظریف به کف متصل شده و باعث می‌شود نیروی وزنی سقف به زمین منتقل شود. در قسمت‌هایی هم که انحنای سقف رو به بالاست، برای پوشش دیواره ها از صفحات شیشه‌ای که به کمک صلیب‌هایی در مرکز به یکدیگر متصل گردیده‌اند استفاده شده و به این ترتیب پوسته نمای ساختمان شکل گرفته است.

نمایی از ورودی کلیسا

نمایی از ورودی کلیسا

 

طرح سه بعدی سقف کلیسا

طرح سه بعدی سقف کلیسا

فرم شاعرانه بنا

این بنا همچون ساختمانی سبک و پویا به نظر می‌رسد که در درون دره‌ای شناور است و نشان از گرایش و الهامی شاعرانه از کتاب مقدس دارد. استخر آب موجود نیز موجب انعکاس تصاویر شده و بر بی وزنی بنا می‌افزاید. کلیسای بوشس با قرار گرفتن بر روی یک سکو اندکی از سطح زمین فاصله گرفته و تبدیل به یک نقطه کانونی برای مناظر اطراف شده است. تاکستانها، باغ های انار و واحه های سرسبز که در معرض دید قرار دارند، بر چشم ‌نوازی هرچه بیشتر این بنا افزوده‌اند.

قرارگیری بنا بر روی سکو و فاصله گرفتن از زمین

قرارگیری بنا بر روی سکو و فاصله گرفتن از زمین

فضای داخلی

در داخل کلیسا یک سالن اجتماعات بزرگ و باز مستطیل شکل وجود دارد که کف صاف و سیقلی آن نور را در فضای داخلی منعکس می‌کند. همچنین  سقف سفید و مواج این بنا  باعث شکل گرفتن سایه روشن‌هایی شده است که با تغییر جهت و شدت نور در طول روز، موقعیت و حالت سایه‌ها نیز بگونه‌ای تغییر می‌کنند که گویی در حال رقصیدن هستند.

تصویری از فضای داخلی کلیسا

تصویری از فضای داخلی کلیسا

 

تصویری از فضای داخلی کلیسا

تصویری از فضای داخلی کلیسا

خلوص فرم و اهمیت به طبیعت

این بنا با عناصر و مصالح اندکی که دارد  یک پس زمینه خنثی را برای مناظر چشمگیر و قاب‌بندی شده‌ای از تاکستان‌های اطراف و کوهستان‌های دور دست ایجاد کرده است. برای حفظ خلوص فرم سازه سقف و سالن اجتماعات؛ سایر عناصر کاربردی ساختمان (همچون تأسیسات و …) یا در داخل سکویی که کلیسا بر روی آن واقع شده قرار دارند و یا در گوشه و کنار های باغ پنهان شده‌اند. کلیسای بوشس به تبعیت از بناهای مذهبی و ساده‌ی قدیمی که در طی قرن ۱۹ برای تبلیغات دینی در این منطقه احداث می‌شدند؛ فاقد گلدسته بوده و به جای آن محیط چشم نواز موجود در اطراف بنا اهمیت یافته است.

کلیسای بوشس

کلیسای بوشس

این کلیسای کوچک فضایی را فراهم کرده است که ضمن دعوت مردم به داخل بنا؛ گویی به سمت کوه‌ها و دره‌های دوردست گسترش می‌یابد و موجب افزایش آگاهی مردم و نمایش قدرت خداوند در خلق محیط اطراف می‌شود.

در ادامه برای دیدن نقشه های این کلیسا با ما همراه باشید

سایت پلان

سایت پلان

 

پلان طبقه زیر همکف

پلان طبقه زیر همکف

 

پلان طبقه همکف

پلان طبقه همکف

 

پلان پشت بام

پلان پشت بام

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

مقاطع

مقاطع

 

مقاطع

مقاطع

 

نمای شمال شرقی - جنوب غربی کلیسا

نمای شمال شرقی – جنوب غربی کلیسا

 

نمای شمالی - جنوب شرقی کلیسا

نمای شمالی – جنوب شرقی کلیسا

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه:  ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *