مرکز بازیافت زباله کپن هیل

مرکز بازیافت زباله کپن هیل


 دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با مرکز بازیافت زباله کپن هیل در شهر کپنهاگ دانمارک آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

مرکز بازیافت زباله کپن هیل

مرکز بازیافت زباله کپن هیل

تیم معماری: گروه معماری BIG

مساحت:41000 متر مربع

سال: 2019

عکاسان: لاورین گینیتویو ، سورن آگارد ، راسموس هجورتشوج ، دراگوئر لوفتفوتو ، آلدو آمورتی

سازنده: شرکت Unidrain

سرپرستان: بیارک اینگلز، دیدبد زاله، جیکوب لنگ، ، برایان یانگ

رهبران پروژه: جوزف بوی اندرسون، کلاوس هرمنسن، نانا گیلدهلم مولر

موقعیت: کپنهاگ- دانمارک

مرکز بازیافت زباله کپن هیل نیروگاهی برای تولید انرژی پاک و یک مرکز تفریحی – آموزشی است. این مجموعه با داشتن مساحتی در حدود ۴۱ هزار مترمربع در کنار تولید انرژی از بازیافت زباله، بعنوان یک مرکز تفریحی و آموزشی محیط زیست نیز شناخته می شود که زیرساخت‌های اجتماعی را به یک بنای معماری تبدیل کرده است. این بنا با دارا بودن پیست اسکی مسیر پیاده روی و دیواره نوردی باعث می‌شود مراجعان بتوانند مفهوم پایداری را به‌صورت لذت‌بخشی تجربه کنند. این بنای مبتکرانه را می توان همسو با اهداف کلان شهر کپنهاگ دانمارک برای دستیابی به ایده شهر بدون کربن در سال ۲۰۲۵ دانست.

مرکز بازیافت زباله کپن هیل

مرکز بازیافت زباله کپن هیل

معرفی اجمالی

مجموعه کپن هیل از روز نخست به عنوان یک زیرساخت عمومی شهری با تأثیرات اجتماعی از پیش تعیین شده در نظر گرفته شده بود. جایگزین کردن نیروگاه ۵۰ ساله تبدیل انرژی با تأسیسات جدید موجب شده که این مجموعه بتواند از آخرین تکنولوژی روز برای سوزاندن زباله‌ها و تبدیل آنها به انرژی استفاده کند. این نیروگاه در یک اسکله صنعتی (اسکله‌ آماجر) واقع شده است و طراحان مجموعه با بهره گیری از پتانسیل های موجود توانسته‌اند امکانات تفریحی هیجان‌انگیزی را در این مکان ایجاد کنند که از آن جمله می‌توان به ورزش ویک بوردینگ (نوعی ورزش آبی)، مسابقات کارتینگ، اسکی، پیاده روی و صخره نوردی اشاره کرد.

مرکز بازیافت زباله کپن هیل

مرکز بازیافت زباله کپن هیل

پیست اسکی روی بام

در فضای داخلی این نیروگاه، تعیین موقعیت و محل استقرار ماشین آلات موجود بر اساس ارتفاع دستگاه‌ها و با دقت فراوان و با هدف ایجاد سقفی شیبدار انجام شده است تا امکان احداث یک پیست اسکی ۹ هزار متر مربعی در پشت بام را فراهم کند. قسمت بالایی پیست بر اساس استانداردهای المپیک و برای ورزشکاران حرفه ای طراحی شده است که بتوانند در این مکان تمرینات مختلفی را انجام دهند بخش پایینی نیز برای کودکان و افراد مبتدی درنظر گرفته شده است.

پیست اسکی موجود در بنا

پیست اسکی موجود در بنا

مردم هنگام بالا رفتن از پیست که به وسیله تجهیزات مختلف تعبیه شده صورت می‌پذیرد؛  این امکان را دارند که به صورت اجمالی نظاره‌گر نحوه عملکرد دستگاه‌های زباله‌سوز  باشند. کشور دانمارک سرزمینی نسبتاً مسطح است. از این رو افرادی که خود را به بالای کپن هیل می رسانند؛ احساسی را تجربه می‌کنند که مشابه صعود به قله یک کوه است.

پیست اسکی موجود در بنا

پیست اسکی موجود در بنا

طراحی منظر و امکانات پیش بینی شده

مردمی که اسکی باز نیستند نیز می‌توانند از امکانات و تمهیدات در نظر گرفته شده در این بنا نهایت استفاده را ببرند. از جمله این امکانات می توان به مواردی همچون بار و کافی شا‍پ استقرار یافته بر روی بام بنا، منطقه‌ای وسیع برای ورزش، دیواره نوردی و یک مسیر بسیار زیبا و مفرح درختکاری شده برای پیاده روی که به مرتفع ترین چشم انداز شهر منتهی می شود اشاره کرد.

مسیر پیاده روی موجود

مسیر پیاده روی موجود

طراحی منظر این پروژه بر عهده شرکت دانمارکی SLA بوده است. بام سبز بنا که مساحتی در حدود 10 هزار متر مربع داشته و تا ارتفاع 85 متری امتداد یافته است؛ یک خرد اقلیم چالش برانگیز بحساب می‌آید که در کنار جذب گرما و ذرات معلق هوا با به حداقل رساندن روان آبهای طوفانی، موجب ایجاد منظره ای با تنوع زیستی جالب توجه شده است.

دور نمایی از بنا

دور نمایی از بنا

 فضای داخلی

آنچه در داخل بنا می‌گذرد بسیار متفاوت از بیرون آن است. در زیر سطوح شیبدار ای که مردم روی آنها به تفریح و گذران اوقات فراغت مشغول‌اند؛ توربین‌ها، دستگاه های بخار و کوره های گردان سالانه ۴۴۰ هزار تن زباله را به انرژی پاک تبدیل می‌کنند که برای گرمایش تامین برق ۱۵۰ هزار خانه کفایت می‌کند. از شفت‌های تهویه گرفته تا ورودی‌های هوا که همگی به عنوان عناصر ضروری این نیروگاه عظیم می‌باشند؛ در ایجاد توپوگرافی کوه مانند این بنا تاثیر گذار بوده‌اند.

فضای داخلی مجموعه

فضای داخلی مجموعه

این بنا را می‌توان به عنوان منظره‌ای ساخته دست بشر دانست که در درون آن نیاز شهر به انرژی تأمین می‌شود و بیرون آن جوابگوی بخشی از خواسته های مردم است. قسمت اداری این ساختمان در ۱۰ طبقه طراحی شده است که شامل بخش های متنوعی از جمله یک مرکز آموزشی ۶۰۰ متر مربعی برای تورهای دانشگاهی سالن‌های کارگاهی، سالن های کنفرانس و … می‌باشد.

فضای داخلی مجموعه

فضای داخلی مجموعه

نما

نمای پیوسته مرکز بازیافت زباله کپن هیل از بلوک‌های آلومینیومی عظیمی به ارتفاع ۱۲۰ و عرض ۳۳۰ سانتیمتر تشکیل شده است که مانند یک بافت آجری روی یکدیگر قرار گرفته و همدیگر را همپوشانی می‌کنند. نور طبیعی از طریق فضای خالی بین بلوک‌ها و پس از گذشتن از پنجره‌ها وارد فضای داخلی می‌شود.در قسمت جنوب‌غربی نیز نور وارد شده از  دهانه‌های بزرگ موجود، بخش اداری و اجرایی بنا را از روشنایی طبیعی بهره‌مند می‌سازد. بلندترین دیواره صخره نوردی جهان با ارتفاع ۸۵ متر بر روی مرتفع‌ترین قسمت نمای این ساختمان نصب شده است. در بخش پایین پیست اسکی نیز یک بار ۶۰۰ متر مربعی وجود دارد که به مراجعین سرویس می‌دهد.

دیاگرام  شکل گیری نمای مجموعه

دیاگرام شکل گیری نمای مجموعه

 

دیاگرام دیوار سبز مجموعه

دیاگرام دیوار سبز مجموعه

سخن پایانی

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان اینگونه عنوان کرد که ساختمان مرکز بازیافت زباله کپن هیل یک بنای صنعتی است که تبدیل به مقصد جدیدی برای خانواده‌ها و برگزاری جشن‌ها و مراسم مختلف شده و در عین حال از نظر زیست محیطی اجتماعی و اقتصادی نیز سودآور است.

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه:  ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

8 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *