مدرسه شنژن

ساختمان مرکزی فعالیت‌های علمی، فنی، مهندسی، هنری و ریاضی (STEAM)


مدرسه شنژن (دبیرستان شنژن) یکی از بناهای آموزشی معروف کشور چین است که دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان با آن آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

مدرسه شنژن

مدرسه شنژن

گروه معماری: HITAD

سرپرست معماری: تائو وو

تیم طراحی: جیازین شنگ، وی ژائو، روی یان، بین چنگ، یونگجه بیان یانجون ژائو، بین

مساحت: 170000 متر مربع

مهندسین سازه: هنگ گین وانگ، زینگ تائو وی، جیانوی وانگ، یانمین لی، جیاکوان سان، ژیاکیانگ ژائو، یاکائو چن، شانگ گو، شیجه لانگ، کینگ لینگ پن

عکاس: شوزیانگ وی

سال: ۲۰۲۰

موقعیت: شهر شنژن- چین

تاریخچه

مدرسه شنژن (دبیرستان شنژن) در سال ۱۹۴۷ تاسیس شده است و بیش از ۷۰ سال سابقه دارد. در طی ۷۰ سال گذشته این مدرسه با فراز و نشیب‌ها و پیشرفت‌هایی که پشت سر نهاده، اکنون به نمادی از منطقه شنژن تبدیل شده است. هدفی که در این طرح به منظور برجسته کردن موقعیت و ویژگی‌های مدرسه شنژن (دبیرستان شنژن) دنبال شده است؛ ایجاد یک تمثال معماری منحصر به فرد است که دارای جو دانشگاهی بوده و در عین حال یک فضای آموزشی مطابق با رسوم سنتی چین نیز باشد.

مدرسه شنژن

بخشی از محوطه مدرسه

سایت پروژه

سایت مدرسه شنژن (دبیرستان شنژن) در محدوده جاده نیگانگ غربی و در محل سابق دانشکده فنی و حرفه‌ای واقع شده است. سایت به لحاظ توپوگرافی دارای اختلاف ارتفاع بوده و وجود رودخانه، عبور مترو از محوطه و همچنین ساختمان‌های موجود در سایت از جمله چالش‌های پیش روی طراحی این مجموعه بوده‌اند.

مدرسه شنژن

تصویر هوایی از سایت مدسه شنژن

مساحت سایت پروژه در حدود ۱۰۰ هزار متر مربع می‌باشد و سطح ناخالص زیربنای ساخته شده ۱۷۰ هزار متر مربع است. در این میان ۱۶۵600 مترمربع متعلق به بناهای جدید الاحداث و مابقی برای بناهای موجود و حفاظت شده است. این مجموعه شامل ساختمان‌های آموزشی دانشگاه، مرکزی برای فعالیت‌های علمی، فنی، مهندسی، هنری و ریاضی ( که به اختصار STEAM نامیده می‌شود)، خوابگاه و غذاخوری، مرکز تفریحی و ورزشی، استخر شنا، گالری طوفان و امکانات ورزشی در فضای باز است. در کل این مجموعه یک دبیرستان ۷۵ کلاسه با ظرفیت۳۷۵۰ دانشجو است.

مدرسه شنژن

ساختمان ورزش و هنر مدرسه شنژن

فضای باز

ویژگی جالب توجه فضای باز این مجموعه این است که محیط طبیعی را بزرگتر جلوه داده و ارتباط میان انسان و طبیعت در آن بسیار مهم است. بطوری که معلمان و دانش آموزان می‌توانند دانش و واقعیت موجود در طبیعت را  در محوطه مجموعه دریابند. در این طرح تلاش شده تا قسمت‌های عملکردی بنا از طبقه دوم به بعد قرار گیرند و طبقه اول به عنوان یک فضای خاکستری است که ساختمان و طبیعت را با یکدیگر ادغام می‌کند.

مدرسه شنژن

بخشی از فضای سبز واقع شده بر روی بام‌ها

بواسطه فضای پیوسته پشت بام‌ها؛ حیاط سه طبقه‌ای شکل گرفته و تمام بنا ها با فضای سبز احاطه می‌شوند. به این ترتیب هم روی سطح زمین فضای سبز وجود دارد و هم بالای سطح زمین که به وسیله ‌پله‌هایی به یکدیگر وصل می‌شوند. در حقیقت کل مدرسه به یک باغ بزرگ چند بعدی و چند لایه تبدیل شده است.

مدرسه شنژن

پله‌های ارتباطی فضاهای باز مجموعه

 مدرسه‌ای برگرفته از فرهنگ چین

در این طرح برای بیان وحدت گسترده و عمیق میان طبیعت، انسان و نظم فضا در فرهنگ چین؛ فضای معماری با الهام از دیدگاه چینی‌های باستان نسبت به طبیعت و آیین آنها شکل گرفته است. همچنین تلاش شده تا میراث فرهنگی- منطقه‌ای با نمادهای ویژه معماری بیان شود. آجرهای قرمز و سنگ‌های بکار رفته در بنا یادآور صدها سال فرهنگ دانشگاهی این منطقه است.

مدرسه شنژن

مدرسه شنژن

در ادامه برای دیدن تصاویر بیشتر و نقشه‌های مدرسه شنژن (دبیرستان شنژن) با ما همراه باشید.

مدرسه شنژن

تصویری از ساختمانهای مدرسه

مدرسه شنژن

تصویری از ساختمانهای مدرسه

مدرسه شنژن

تصویر بخشی از محوطه مدرسه شنژن

مدرسه شنژن

تصویری از ساختمان ورزش و هنر مدرسه شنژن

مدرسه شنژن

بخشس از نمای ساختمانهای آجری مدرسه

مدرسه شنژن

بخشی از فضای سبز واقع شده بر روی بام‌ها

مدرسه شنژن

تصویری از محوطه داخلی مدرسه

مدرسه شنژن

تصوری از داخل سالن ورزشی مدرسه شنژن

مدرسه شنژن

فضای داخلی کتابخانه مدرسه شنژن

مدرسه شنژن

فضای داخلی غذاخوری

مدرسه شنژن

سایت پلان مدرسه

مدرسه شنژن

دیاگرام گستردگی توده های ساختمانی بر اساس عملکرد

مدرسه شنژن

دیاگرام سیرکولاسیون مجموعه

مدرسه شنژن

پلان بخش آموزشی( طبقه اول)

مدرسه شنژن

پلان بخش آموزشی( طبقه دوم)

مدرسه شنژن

پلان بخش آموزشی( طبقه سوم)

مدرسه شنژن

پلان خوابگاه

مدرسه شنژن

نمای کلی مجموعه

مدرسه شنژن

نمای ساختمان مرکزی فعالیت‌های علمی، فنی، مهندسی، هنری و ریاضی (STEAM)

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *